„Интелигентни“ зареждащи устройства за акумулатори на DECA
Макар и само за десетина дни арктическият студ, обхванал страната ни в средата на януари, по нашенска традиция изненада и свари неподготвени немалко автомобилисти, чиито акумулаторни батерии, след краткотраен протяжно измъчен стон от стартера, категорично отказваха да го завъртят достатъчно енергично, за да запали двигателя. Тази идилична зимна картинка подсети и нас, че „сега му е времето“ да задълбаем по-навътре в една неизменно актуална тема – поддържането на акумулаторната батерия и необходимото за това подходящо зареждащо устройство. Стремежът ни да издирваме и представяме в списанието най-добрите производители и марки в дадена област, и най-вече – новите им продукти, привлече вниманието ни към италианската фирма DECA, базирана в най-старата република – Сан Марино. Тя е сред утвърдените от години партньори на „Ташев-Галвинг“, благодарение на което продуктите на DECA се предлагат успешно и на нашия пазар. Компанията е сравнително тясно специализирана в две основни направления – електродъгови заваръчни апарати и зареждащи устройства за стартерни и тягови акумулаторни батерии. Успешното партньорство между „Ташев-Галвинг“ и DECA датира от над 15 години като от миналата нашата фирма е основен вносител в България на цялата гама зареждащи устройства.
DECA е основана през 1972 г. и през изминалите оттогава 43 години се е утвърдила като един от водещите производители на тези две групи продукти – при това в диапазона от любителски до промишлени приложения. Всички изделия с марката deca съответстват на стандарта RoHS (Restriction of Hazardous Substances – директива на ЕС, която ограничава съдържанието на определени потенциално вредни вещества в електротехнически и електронни изделия) и са сертифицирани от най-авторитетните международни сертифициращи организации. За обхвата на производствената палитра може да се съди и по обема на актуалния към момента продуктов каталог с обем от 101 страници, от които 35 са посветени на зареждащите устройства.
Проучвайки пазара на зареждащи устройства и достъпната за тях техническа и експлоатационна информация, прави впечатление, че акцентът основно пада върху новите технологии и качества на стартерните акумулаторни батерии, докато информацията за устройствата за тяхното дозареждане е оскъдна. Впечатлява и паралелът с подхода при ръчните акумулаторни електроинструменти, в чиято техническа документация водещите производители по правило подчертават качествата, възможностите и значителния принос на зареждащото устройство за дълготрайното съхраняване на работоспособността на батерията. Затова най-реномираните производители на електроинструменти разработват и патентоват собствени конструкции на такива устройства.
Зареждането на автомобилните акумулаторни батерии е задача на електроинсталацията на превозното средства. Но също така е вярно, че всяка батерия инцидентно или периодично се нуждае от дозареждане от външно устройство. Понякога то единствено може да я извади от състояние на дълбоко разреждане и я върне към живот, да я избави овреме от началната сулфатизация на плочите и по този начин значително да бъде удължена нейната дълготрайност.
С две думи, необходимостта от зареждащо устройство не подлежи на обсъждане. Въпросът е как да се избере най-подходящото. Избор, който в много голяма степен зависи от вида на батерията и наситеността на автомобила с електронни системи. Зареждането на съвременна херметизирана и необслужваема акумулаторна батерия, примерно от вида AGM или GEL, с допотопно отпреди, примерно две десетилетия, зареждащо устройство, често от непознат, на практика, анонимен производител, лесно може да я повреди. Такова устройство, ако се включи към свързана с електроинсталацията на автомобила батерия, може да причини унищожаване на електронните компоненти и да навлече напълно излишен скъп ремонт. Затова, подобно на претъпканите с електроника съвременни автомобили и новите поколения акумулаторни батерии, огромно развитие са претърпели и специално разработените за тях зареждащи устройства. Подобно на всички технически изделия и покупката на такова устройство е въпрос преди всичко на добре информиран избор, като първата стъпка, естествено, е производителят да бъде „от сой“, както е казвал едно време народа при избора на мома за сродяване.
Изисквания и тънкости при зареждане на стартерни акумулаторните батерии
Работоспособността на всеки автомобил или друго задвижвано от двигател с вътрешно горене превозно средство, критично зависи от състоянието на неговата стартерна акумулаторна батерия. Тя е подложена на непрестанни изпитания, които при недостатъчно компетентни и редовни грижи за нея, са в състояние значително да съкратят експлоатационната й дълготрайност, а най-неприятното – тя да откаже да запали двигателя. По правило това става предимно през зимните месеци на годината и отново по правило – в най-неподходящия момент.
Колкото автомобилите стават все по-усъвършенствани – с все повече електроника и всевъзможни благини като задвижвани с електромотор странични стъкла, покривен прозорец и странични огледала, отопляеми седалки, мощна озвучителна уредба, електрическа ръчна спирачка и др., толкова повече нараства и потреблението на електроенергия в него. Автомобилът се превръща във все по-голям консуматор на електроенергия „собствено производство“, което поставя все по-високи изисквания към алтернатора и акумулаторната батерия.
В условията на градско движение с типичните неизбежни задръствания и престой пред множество червени светофари, навлизането на системи за автоматично спиране и многократно повторно стартиране на двигателя, подпомогнати от законовите изисквания за движение при включени къси светлини, дори и през нашенското лято с ослепително ярко слънце, системата за зареждане на батерията от автомобила не може да насмогне на разхода на електроенергия, за да поддържа акумулаторната батерия добре заредена. При работа на двигателя на празен ход алтернаторът работи с около една трета и по-малко от номиналната си мощността, поради което се налага батерията да осигурява част от потребяваната електроенергия, включително на работещите и през деня фарове.
прочети пълната статия в "Направи Сам"