Многофункционални стартерни устройства за запалване на двигател


Едва ли има шофьор или мотоциклетист, комуто акумулаторът да не е погаждал номер, отказвайки да запали двигателя. По известния закон за всемирната гадост това става в най-неудобни моменти, когато превозното средство е най-необходимо. Протяжният, замиращ за секунди звук, който издава стартерът в немощен опит да завърти достатъчно енергично маховика и коляновия вал, е кошмар, който всеки с по-продължителен стаж зад волана не забравя. Това най-често става в студено зимно време, когато капацитетът на автомобилния акумулатор значително намалява, маслото се сгъстява и стартерът изпитва по-голямо усилие да завърти коляновия вал. При поостарелите батерии това се случва често и е время за подмяна. Не са застраховани обаче и нови акумулатори зарядът им да спадне под допустимата граница (при напрежение под 8 V акумулаторната батерия е дълбоко разредена). Напрежение 12,3–12,35 V се приема за долна граница, чието достигане е сигнал за потребност от незабавно дозареждане на батерията.
Често причината не е във възрастта и техническото състояние на акумулатора, а неговото постоянно недозареждане поради по-голяма консумация на електроенергия, отколкото алтернаторът може да произведе. Това се наблюдава по-често при продължително движение в градска среда с ниска скорост и дълъг престой пред светофари и в задръствания, когато алтернаторът, поради ниските обороти, произвежда около 1/3 от номиналните си възможности. Поради това не смогва да осигури консумацията на електроенергия в пренаситения с електроника автомобил и батерията трябва да помогне. Да не говорим, че забравено за денонощие-две осветление в купето, е в състояние да остави бездиханен дори и чисто нов акумулатор.
Класическото спасение при такава ситуация е взимане на ток от друг автомобил с помощта на специалните за целта кабели с голямо напречно сечение. За такива случаи сервизите разполагат с професионални стартиращи устройства с мощен акумулатор – обемисти, тежки и скъпи. На пазара се предлагат и умалени варианти на стартерни устройства, комбинирани със зареждащо устройство. Цената им ги прави подходящи за личния гараж, но не и за ползване далеч от него.
Казаното дотук обяснява защо вниманието и интересът ни бяха неудържимо привлечени, когато от „Ташев-Галвинг“ ООД ни предложиха за тестване в редакционната работилница описаните тук три устройства на италианската фирма Deca. Те са предназначени за аварийно стартиране на двигатели с изтощена акумулаторна батерия. Deca е авторитетна водеща фирма, тясно специализирана в две основни направления – електродъгови заваръчни апарати и зареждащи устройства за стартерни и тягови акумулаторни батерии. За нейните „интелигентни“ зарядни устройства вече е писано в списанието.
Сега представяме ново за фирмата, сравнително ново и за световния пазар, производство. Серията портативни, дори бихме казали, джобен формат, устройства за стартиране на закъсали мотоциклети и автомобили Fast 7K, Fast 10K и Fast 15K.

прочети пълната статия в "Направи Сам"


към началото