Моторните триони STIHL се раждат на конвейер


В завод №2 на STIHL във Вайблинген работят 15 поточни линии за монтиране на професионални машини и инструменти, задвижвани с бензинови двигатели с мощност от 1,3 к.с. до 9 к.с. Около половината на това производство се пада на верижните триони. Останалата част са мощни ъглошлайфмашини за рязане на бетон и други строителни материали, ножици за жив плет, коси и храсторези, обдухващи инструменти (въздушни метли).
В този завод се произвежда и най-високо стоящият към момента в техническо развитие моторен трион STIHL MS 500i. Той е първият серийно произвеждан моторен трион в света с електронно управлявано директно впръскване на горивото в цилиндъра. Затова все още често го наричат „моторен трион на бъдещето“ или „моторен трион от утрешния ден”. Всъщност трионът вече принадлежи и на днешния български ден, защото се предлага и у нас.
Всички важни части за своите моторни триони STIHL произвежда в собствени заводи, намиращи се в Германия и в други страни. В Германия се произвеждат картери, прецизно отляти под налягане от магнезиева сплав (Прюм – Вайнсхайм), колянови валове (Вайблинген) и пластмасови детайли (Вайблинген). В задгранични заводи на STIHL се произвеждат: цилиндри (Бразилия), бутала (САЩ), карбуратори (Филипините и Китай). Завод №2 е монтажен. В него детайлите се сглобяват до напълно завършен продукт.
Всяка монтажна линия има обособени работни места, на които се извършват точно определени дейности за закрепване на предвидените за монтиране на този етап детайли и други операции. Всеки от монтажните елементи е поставен в отделна кутия, като са взети мерки, възпрепятстващи взимане на неподходящ за конкретния случай винт, например. Работното място е снабдено с необходимите специализирани инструменти и приспособления, включително максимално удобни при работа електрически ръчни инструменти, разполага с работни карти за всяка монтажна дейност.

Вляво – компютризирана система посредством RFID чипове контролира поставянето на всеки закрепващ елемент. Вдясно – камера за тестване и измерване на характеристиките на двигателя, съдържанието на вредни вещества в изгорелите газове, спирачната система и др. параметри. Вижда се и контролният панел.

На всяко работно място е създадена стриктна, недопускаща грешки организация и контрол на всяка монтажна операция. Поради това е практически невъзможно да бъде пропусната дадена операция или тя да бъде изпълнена некачествено. Ако това се случи, веднага или още на следващото в линията работно място, това се установява и коригира. Дори всяко изваждане на детайл, гайка, винт или друг елемент от кутията се контролира. Компютризирана система посредством RFID чипове за дистанционна радио-честотна идентификация на обекти следи за поставянето на всеки закрепващ елемент.
Производственият процес се контролира от сензори, следящи качествените параметри, включително и оптични, които, освен текущ контрол, създават и снимков архив, удостоверяващ при необходимост вложените в дадения възел или агрегат детайли и елементи.
Накрая готовата машина се поставя и затваря в специална камера. Автоматично действащ механизъм издърпва стартовото въже и запалва двигателя. Той се тества при различни работни режими, проверява се и спирачната система, която осигурява безопасността при работа с триона. Получените резултати се визуализират на екран и записват. Заводският тест включва и анализ на съдържанието на изгорелите газове и съответствието им с нормативните документи на ЕС и други стандарти. STIHL, и по-специално разработените от компанията двутактови двигатели с вътрешно горене 2-MIX с четириканална технология за подаване на горивната смес, се отличават с по-нисък разход на гориво и значително по-ниско съдържание на вредни съставки в изгорелите газове в сравнение с обичайните двутактови двигатели.
Едва след като премине успешно тестовете в камерата машината се предава за опаковане. Тук тя е подложена на окончателен оглед и изпробване на някои функции от контролен специалист.

Вляво – последен оглед и проверка преди верижният трион да бъде опакован за експедиция
Вдясно – роботът поема от конвейера тежащата 9,7 kg машина (TS 420) и я поднася пред работника.

 

прочети пълната статия в "Направи Сам"


към началото