Системата STIHL MultiSystem с нов усъвършенстван двигател MM 56
Ако съдим по читателския интерес, измерен с броя на посещенията на статиите, посветени на продуктите на STIHL в списанието, многофункционалната система инструменти за работа в градината MultiSystem се радва на значително внимание. Това е лесно обяснимо, защото с нея водещият немски производител STIHL предлага доказано ефективно, икономически изгодно решение за механизирано извършване на едни от основните дейности при поддържане на тревни площи. Също така и за механизирано почистване на алеи, пътеки и други паркови площи. Системата е сполучлива реализация на идеята „един двигател с множество сменяеми работни инструменти“. Тя е отлично решение за лесното, бързо и с минимално физическо натоварване извършване на дейности, „без които не може“. Вместо покупката, поддържането и съхраняването на парк от няколко специализирани машини, всяка със собствен двигател и свързаните с това високи разходи, MultiSystem позволява оптимално изгодно решение за поддръжката на малки и средни по големина тревни площи.
Системата MultiSystem е много успешен продукт на STIHL, наложил и дълготрайно утвърдил се на пазара. Ярко доказателство за това е и фактът, че всичко публикувано преди години в „Направи сам“ за нея е валидно и днес.
С една съществена промяна – от май т.г. MultiSystem вече се предлага в България с новия, усъвършенстван двигател MultiMotor MM 56. Той е представител на по-новото поколение, разработени от STIHL двигатели 2-MIX. Те се отличават с намаления разход на гориво и значително по-ниското ниво на вредни емисии в изгорелите газове. Поради това новият двигател MultiMotor MM 56 изпълнява и най-строгите екологични норми (EU II).
Характерно техническо решение при този тип двигател е четириканалната технология за подаване на горивната смес в цилиндъра, както и нейното предварително завихряне. Освен това в цилиндъра се вкарва дозирано количество въздух, който образува въздушна възглавница, разделяща изгорелите газове от постъпващата откъм картера прясна горивно-въздушна смес. По този начин се минимизират характерните за конвенционалните двутактови двигатели загуби на горивна смес, част от която иначе би се смесвала с изгорелите газове и заедно с тях се изхвърля и губи в атмосферата. Ето защо традиционните двутактови двигатели имат по-висок разход на гориво и значително по-силно замърсяват околната среда.
Новият двигател MM 56 има по-висок к.п.д. от предишния MM 55. Поради това при еднакъв работен обем на двата двигателя – 27,2 cm³, MM 56 има по-висока мощност – 1,2 к.с. (0,85 kW). MM 55 развива мощност от 1,0 к.с. (0,8 kW).
Двигателят ММ 56 осигурява и по-голям въртящ момент спрямо този на предшественика си. Други отличителни белези при новия двигател са също така улесненото стартиране, по-лесното управление и обслужване. Ръчната помпа за подкачване на горивото също улеснява стартирането на машината при студен двигател или след загасването му поради изразходване на горивото. ММ 56 тежи 8,3 kg незареден с гориво и без инструмент. Той е с 400 g по-тежък от ММ 55.
Подобно на своя предшественик, новият двигател ММ 56 е монтиран на носеща рама. Нейните ръкохватки може да бъдат завъртени напред, което силно улеснява пренасянето на машината, включително в багажника на лек автомобил.
Двигателят е свързан към редуктор с два напречно разположени вала, задвижващи работните инструменти. Те се закрепват и свалят лесно, без необходимост от използване на помощен инструмент. В повечето случаи работният инструмент е разделен на две части, които се монтират поотделно на всеки от двата задвижващи вала. При някои (фрезата FC-MM) от едната страна се монтира инструментът, а от другата – колело.
прочети пълната статия в "Направи Сам"