Новото поколение зарядни устройства Raider
На прага на зимата и в навечерието на коледните и новогодишни празници преценихме, че сред най-практичните придобивки, а защо не и подаръци, за всеки автомобилист са и новите модерни инверторни зарядни устройства за акумулаторни батерии. Същото се отнася и за стартерните устройства с близка до джобния формат големина, които имат невероятната способност да спомагат за запалване на двигателя, чиято батерия със сетни сили едва превърта коляновия вал. Необходими през цялата година, тези електронни прибори имат критично важно значение за нормалната безпроблемна експлоатация на автомобила, което най-болезнено се забелязва през мразовитите зимни месеци. Именно тогава акумулаторната батерия е най-уязвима, а занемарената й поддръжка напомня за себе си и създава проблеми, обичайно в най-неподходящия момент.
Водени от подобни мисли, породени и затвърдени през време на над 54-годишен шофьорски стаж, разглеждайки експозицията от машини и инструменти в просторния търговски салон на „Евромастер Импорт Експорт“ ООД, вниманието ни бе силно привлечено от новите колекции инверторни зарядни и стартерни устройства Raider.
В тази статия представяме три модела от последното поколение инверторни зарядни устройства, които тествахме в редакционната работилница.
Инверторни зарядни устройства
За акумулаторната батерия човек обичайно се сеща щом външните температури паднат под нулата, и особено когато студеното време се задържи по-дълго. Причина за това е, че температурата оказва силно влияние върху капацитета на батерията. С нейното понижаване капацитетът на батерията намалява и достига стойности, при които вече не може да осигури електрически ток с достатъчна сила и продължителност, необходими за развъртане на маховика и запалване на двигателя. Така например, ако при 25 °С капацитетът на батерията е 100 %, при –18 °С той спада на около 60%. Същевременно, при същата отрицателна температура, поради по-голямата гъстота на маслото и по-голямото триене, за стартиране на двигателя е необходим ток с близо 200% по-голяма сила в сравнение с тази, необходима при запалване на двигателя при температури около 25 °С.
Ниските температури водят също до повишено саморазреждане на батерията, включително и когато тя не се използва. Затова през зимата батерията по-бързо губи своя заряд. Невъзможността за запалване на двигателя при ниски температури е характерна за по-старите и неподдържани добре батерии. Новите също не са застраховани, ако не са добре и редовно зареждани.
Зареждането на батерията се извършва от алтернатора на автомобила, управляван от неговата електроинсталация. При обороти на двигателя около 2000 min¯¹, той трябва да осигурява на клемите на батерията ток с напрежение между 13,4 и 14,7 V. По-ниското напрежение води до недостатъчно зареждане, а по-високото – до повреждане на батерията.
прочети пълната статия в "Направи Сам"